Erika Czerwinski (t.v.) och Amanda Johansson.
På Ätstörningsmottagningen i Adolfsberg i Örebro kan man söka hjälp om man lider av anorexi, bulimi, hetsätningsstörning eller någon annan ätstörning. Här gör Amanda Johansson, som studerar andra året på Behandlingspedagogutbildningen, sin praktik.
"Det har varit klart för mig länge att jag vill arbeta med ungdomar och med behandling på något sätt."
Amanda var också intresserad av ätstörningsproblematik sedan innan och har sett fram emot att få lära sig mer, särskilt om behandlingsformen Dialektisk beteendeterapi (DBT) som man använder sig av på Ätstörningsmottagningen. En annan central behandling som Amanda fått lära sig är måltidsträning.
Som praktikant förväntas man vara nyfiken, engagerad och intresserad av att lära sig saker. Man ska också förmå känna in platsen och hitta sin roll. Det finns också tydliga riktlinjer från utbildningens sida
"Under vår praktik ska vi göra en intervju, hålla i ett samtal och träna på vår ledarroll."
Teori och praktik
De kunskaper från behandlingspedagogutbildningen som Amanda känner att hon haft störst nytta av på den här praktiken är ACT (Acceptance and Commitment Therapy) och psykiatrin. Detta då man arbetar mycket med medveten närvaro och färdighetsträning. Men egentligen har Amanda nytta av alla ämnen, säger hon. Psykologin och samhällskunskapen där man gått igenom LPT, Lagen om psykiatrisk tvångsvård.
"Det är en bra och intressant utbildning med otroligt engagerade lärare och man får med sig en väldigt bred kunskapsbas."
Det här är Amandas andra praktikperiod på behandlingspedagogutbildningen. På vårterminen väntar en tredje och sista praktik och sedan är det dags för nästa steg. Amanda har redan ett timvikariat på SiS-hemmet Bergsmansgården och ska även börja på barn- och ungdomspsykiatrin på USÖ.
"Jag har haft en väldigt bra praktik här. När jag är klar med utbildningen hoppas jag att jag kan få ett arbete likt det här där jag får arbeta nära ungdomar och vara en del i deras behandling."
Förutom målsättningen att arbeta med ungdomar och behandling finns faktiskt ytterligare en anledning till att Amanda fick upp ögonen för Ätstörningsmottagningen.
"Erika gjorde en så bra presentation från sin praktik här att jag kände att där vill jag också vara. Redan då kände jag att det är hit jag vill."
Erika Czerwinski gick ut behandlingspedagogutbildningen förra våren och gjorde liksom Amanda en av sina praktikperioder på Ätstörningsmottagningen. Nu är det hennes arbetsplats och hon har handlett Amanda under praktiken.
"Det har gått jättebra! Jag vet ju hur jag vill att en handledare ska vara. Det är viktigt att Amanda får vara med och se och lära sig saker."
Erika trivs med att arbeta ungdomar med psykisk ohälsa och ätstörning.
"Jag känner att jag kan hjälpa och att mitt arbete är meningsfullt och viktigt."
Stabil kunskapsgrund från utbildningen
För att göra ett bra arbete som behandlingspedagog lyfter Erika fram att man behöver lyssna och ha mycket medkänsla, vara intresserad för och se och tro på människans förmåga att förändras. Men hon lyfter också fram vikten av att vara trygg i sig själv.
"Man ska inte glömma bort sina egna behov och riskera att hamna i en medberoendeställning till exempel. Det är viktigt att, så att säga, ”ha tagit hand om sin egen skit” så att man inte har obearbetade saker inom sig själv."
Självinsikt och att lära känna sig själv är något man arbetar mycket med på behandlingspedagogutbildningen och det ser såväl Erika som Amanda som en stor styrka. De teoretiska delarna från utbildningen som Erika har störst nytta av i sitt arbete är pedagogiken, MI (Motiverande samtal) och lågaffektivt bemötande.
"Jag fick en stabil kunskapsgrund från utbildningen och sedan får man så klart lära sig saker på arbetsplatsen också."
Liksom Amanda gjorde Erika praktik på Ätstörningsmottagningen, vilket hon inte ångrar en sekund.
"När jag började på utbildningen föreställde jag mig att jag skulle arbeta inom skolan. Men när jag kom hit så kände jag bara: Wow, här vill jag jobba! Det är mycket behandling och det gillar jag."
Det är ju faktiskt bara ett knappt år sedan Erika som sin examen från behandlingspedagogutbildningen men hon minns det som en väldigt rolig och givande tid. För Erika innebar utbildningen att hon bytte karriär mitt i yrkeslivet. Hon drev ett hudterapeutföretag men kände att hon ville arbeta med något mer meningsfullt. När hon upptäckte utbildningen i Fellingsbro insåg hon direkt att det var det här hon ville. Folk omkring henne tyckte det var modigt och undrade hur hon vågade byta bort tryggheten och göra något helt annat.
"Men för mig var det självklart! Det är aldrig för sent att göra något annat."
Amanda och Erika har bara positiva saker att säga om utbildningen, men om de ska lyfta fram något de kan sakna ibland så är det någon form av omdöme om sin insats kopplat till utbildningsbeviset. Samtidigt är de tacksamma för att de valde att göra sin utbildning just inom folkhögskolan.
"Det är närvarobaserat och man får vara med och påverka sin utbildning. Personalen är otroligt engagerad och gemenskapen på en folkhögskola hittar man nog ingen annan stans."
Om någon övervägde att söka till behandlingspedagogutbildningen och bad er om råd. Vad skulle ni säga då?
"Våga! Det blir två lärorika år och framför allt kommer du att utvecklas otroligt mycket som människa."
Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?
Wenn Sie Feedback dazu senden möchten, was wir besser machen können, können Sie dies tun
Vielen Dank für Ihre Einreichung
Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 12. Dezember 2023