Logo Fellingsbro folkhögskola

Arbetsmarknadsdagar på Allmän kurs

Arbetsmarknadsdagar på Fellingsbro folkhögskola. Maria Kaikkonen föreläser om arbetsmarknadskunskap för allmänna kurserna på Fellingsbro folkhögskola. Arbetsmarknadsdagar på Fellingsbro folkhögskola.

Hur skriver man ett bra cv? Vad tycker en arbetsgivare är viktigast när hen ska anställa en person? Vad är kollektivavtal? Hur fungerar arbetsmarknaden? Inom vilka yrken finns det jobb om fem år? Den typen av frågor har kursdeltagarna på skolans allmänna kurser fokuserat på under arbetsmarknadsdagarna. Vi har tagit del av föreläsningar som handlar om jobb med såväl information som inspiration.

- Man märkte av intresset hos kursdeltagarna. Det var bra att ni gjort ett tema av för kursdeltagarna var inkörda och hade bra frågor, sade en av föreläsarna, Maria Kaikkonen från Handelskammaren.

Syftet med Allmän kurs är att erbjuda den som inte gått klart grund- eller gymnasieskolan möjlighet att skaffa sig gymnasiekompetens. Det är alltså ett alternativ till gymnasieskola och komvux. Och oavsett om man sedan vill studera vidare på yrkeshögskola eller universitet eller börja jobba så är det bra att ha koll på arbetsmarknaden. Så resonerade lärarna på allmän kurs och så föddes idén om arbetsmarknadsdagarna.

Allmän kurs, Allmän grundkurs och Allmän kurs teckenspråk har under två dagars tid fördjupat sig i temat arbetsmarknad. Under första dagen föreläste Rebecca Voss från Handelsanställdas förbund i Örebro om hur facket, kollektivavtal, lönesättning och arbetsrätt fungerar och varför facket finns. Kursdeltagarna lyssnade initierat och frågade bl.a. om vad de ska göra om de upptäcker att ett fel begås på arbetsplatsen eller om man kan bli medlem i facket som vikarie. Någon frågade också om det inte finns regler från riksdagen som anger hur mycket man ska få i lön om arbetsgivaren inte har kollektivavtal. Det blev bra samtal eftersom kursdeltagarna var på hugget och ville veta saker.

Dag två inleddes med ett panelsamtal mellan två arbetsgivare och två anställda. De fick berätta hur det gick till när de fick sina jobb. Robert Eriksson är säsongsanställd asfaltsläggare vilket han sadlade om till efter att ha tröttnat på att jobba själv vilket var fallet i hans tidigare jobb som skogsarbetare. Han fick jobbet genom kontakter som tipsade om att man sökte folk. Gun-Marie Göthenberg jobbade på Kvinnerstagymnasiet tills en axelskada satte stopp för det, men hon blev uppringd av en som jobbade på en kyrkogård i Arboga där man sökte kyrkogårdsskötare. Hon gillar friheten, trivs med att träffa mycket folk, att få vara ute och så gillar hon ordning och reda och att få göra det snyggt på kyrkogården.

Hur tänker en arbetsgivare?

Arbetsgivarna berättade vidare om hur de tänker när de ska anställa någon. Gunilla Fröding, som är samordnare inom vård och omsorg inom Arboga kommun, sade att det måste synas på en ansökan att man ansträngt sig. Hon tyckte också att man skulle vara öppen och våga berätta om sig själv, t.ex. ifall man har en diagnos.

Här var det flera kursdeltagare som frågade om man verkligen ska det, t.ex. om man är döv eller har en neuropsykiatrisk diagnos. Ska man riskera att bli bortsållad om man är öppen eller riskera att bli beskylld för att mörka om man inte nämner sin funktionsnedsättning i ansökan?

Angående anställningsintervjuer lyfte Gunilla hur viktigt det första intrycket är.

- De första minuterna är avgörande.

Gunilla nämnde handslaget och ögonkontakten, men också att man verkligen är påläst om jobbet man har sökt. Något Patrik, enhetschef Personlig assistans Lindesbergs kommun, instämde i:

- En del vet knappt vad personlig assistans innebär när de sökt jobb som personlig assistent.

När Patrik listade egenskaper som han ser som viktiga nämnde han punktlighet, intresse för arbetet, samarbetsförmåga, arbetsvillighet, flexibilitet och goda kunskaper i svenska. 

Maria Kaikkonen från Handelskammaren Mälardalen höll en inspirationsföreläsning på temat arbetsmarknadskunskap och delade pedagogiskt och retoriskt upp detta långa ord i dess tre beståndsdelar – Arbete, marknad och kunskap.

Varför arbetar vi? Varför arbetar inte alla? Är det kul att arbeta? Varför betalar man skatt på sin lön och vad får man i utbyte. Jo, gratis utbildning och sjukvård till exempel. Maria slungade ur sig frågor till höger och vänster och kursdeltagarna hakade på och enda gången en mobil åkte fram var när någon tappade den i golvet. Föreläsningen fokuserade på vikten av att samla på sig kunskap för att kunna göra övertänkta val, men framför allt poängterade Maria hur mycket vikt en arbetsgivare lägger på att den ansökandes personliga egenskaper.

- Oavsett vad du varit med om, om du så har förlorat allt utom kläderna du har på dig så kan ingen ta ifrån dig din attityd och din inställning här och nu. Och det är det som blir ditt avtryck och som avgör hur du uppfattas av andra människor.

Tänk på vad du publicerar på nätet

Utbildning och erfarenhet behöver alltså inte avgöra allt när man söker jobb, det är minst lika viktigt att visa en vilja att arbeta, att vara flexibel, att komma i tid, att vara trevlig och så vidare. Maria gav också tips och råd om hur man skriver cv och personligt brev samt vad man ska tänka på när man ska på anställningsintervju.

- Ett personligt brev ska inte vara för personligt, det ska vara relevant för jobbet man söker.

Hon framhöll också att det lönar sig att tänka på vad man publicerar på sociala medier.

- Som företagare kan jag betala Facebook för att få ut allt du har publicerat, gillat och delat.

”Sammanhållning, humor och bra uppstyrt”, sammanfattade Maria sina intryck.

- Alla har varit så engagerade.

Även Admer Hamsic och Pauline Hildingsson från Arbetsförmedlingen i Lindersberg lyfte cv och personligt brev men berättade även om myndighetens uppdrag och alla tjänster som finns tillgängliga via deras webbplats. De har olika webbinarier med tips kring jobbsökande och med yrkeskompassen kan man se hur konkurrensen är nu och om fem år för en specifik yrkeskategori. Man kan även göra ett intressetest där man genom att svara på en rad frågor får förslag på yrken som anses lämpliga för en.

Admer och Pauline var nöjda med dagen:

- Det fanns en genuin nyfikenhet och ett intresse. Vi fick massor av frågor, både om specifika yrken och om vad vi kan göra som myndighet.

Utöver föreläsningarna fick kursdeltagarna jobba i workshops där man skulle rangordna yrken utifrån status, och sedan resonera kring varför vissa yrken har högre status än andra etc. De fick också diskutera vilka egenskaper som krävs inom olika yrken. Det förefaller ha varit två uppskattade dagar och många sade sig ha fått konkreta tips på hur man skriver cv och personligt brev. Därutöver tyckte man också det var intressant att lyssna på paneldeltagarnas berättelser om hur det gick till när de fick sitt jobb. Men starkast intryck verkar Maria från Handelskammaren ha gjort:

- Det var så bra att rasten blev tråkig, berättade en kursdeltagare efteråt.